Pradžia
Svetainės medis
DUK
Klausimai / Pasiūlymai
Versija neįgaliesiems
El. paštas (specialistams)
Paieška:
Saulėje
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Marijampolės savivaldybės
visuomenės sveikatos biuras
biudžetinė įstaiga
Lietuvininkų g. 18, Marijampolė
Tel. (8 343) 59 213,
info@marijampolesvsb.lt
Juridinių asmenų registras
Kodas 301618682

Kokio tipo visuomenės sveikatos biuro organizuojami renginiai Jus domina labiausiai?

Paskaitos
Žygiai
Sveikos mitybos skatinimo ir nutukimo prevencijos konsultacijos
Streso valdymo praktiniai užsiėmimai
Mankštos
Teoriniai–praktiniai fiziniai ir psichikos sveikatos užsiėmimai
Daugiau informacijos
Renginių kalendorius

<< liepa, 2019 >>
PATKPŠS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

























sunburn_barbie_1.jpgSaikingas būvimas saulėje gerina nervų sistemos veiklą, aktyvina medžiagų apykaitą, gerina kraujo apykaitą ir kvėpavimą. Be to, saulės užmuša ant kūno esančias bakterijas.

Deja, dar nemažai vaikų, jaunuolių ir jų tėvų intensyvų įdegį vertina kaip patrauklumo ir geros sveikatos ženklą. Maži vaikai (iki 5 metų amžiaus) visai neturėtų specialiai degintis. Medikai teigia, kad vaikams iki 14 metų nereikėtų leisti odai parausti dėl saulės poveikio, nes tai jau yra I laipsnio nudegimo požymis. Didžiausias pavojus yra tas, kad neigiami odos pokyčiai vystosi nepastebimai ir nebeišnyksta. Tyrimai įrodė, kad net apie 80 proc. saulės sukeltų odos pažeidimų atsiranda iki 18 metų, o jų padariniai išryškėja po 20 - ties ar net 30 - ties metų. Nesaikingas deginimasis saulėje sukelia odos sausėjimą, oda tampa mažiau elastinga, raukšlėjasi, gali atsirasti nenormalių odos pakitimų – pigmentinių dėmių, apgamų, odos vėžys. Odos vėžys dažniau išsivysto tiems, kurie vaikystėje buvo nusvilę saulėje iki pūslių.

Maži vaikai tiesioginiuose saulės spinduliuose gali būti ne ilgiau kaip 5 – 7 min. Mažylių oda labai jautri ir greitai nudega saulėje, todėl saulėtą dieną būdami lauke jie turėtų vilkėti medvilninius drabužėlius. Vyresni vaikai saulės voniomis gali mėgautis 1,5 – 2 val., geriausias laikas – iki 11 val. ryte ir po 16 val. pavakary. Kaitrią dieną mažylius geriau laikyti medžių šešėlyje ar po skėčiu nuo saulės. Būtina įsidėmėti, kad smėlis ir vanduo atspindi saulės spindulius ir sustiprina jų poveikį. Jei vaikas žaidžia ne po skėčiu nuo saulės, o šalia jo, odelė labiau nukenčia nei būnant toli nuo skėčio – mat skėtis taip pat atspindi saulės spindulius. Vaikų galvos turi būti uždengtos medvilniniais galvos apdangalais, o kūnas tepamas apsauginiu kremu nuo saulės. Ne pro šalį ir akiniai nuo saulės.

Apsauginiai kremai nuo saulės būna įvairių SPF filtrų (sun protection factor –saulės apsauginis faktorius): minimaliai apsaugančių SPF –2–12, vidutiniškai apsaugančių SPF –12–30, stipriai apsaugančių SPF –30 ir daugiau. SPF faktorius parodo, kiek laiko pasitepus kremu galima būti saulėje, nenukenčiant nuo UV spindulių. SPF faktoriaus skaičių reikia padauginti iš 20 –tiek minučių kremas saugos nuo saulės. Maudantis, gausiai prakaituojant apsauginio kremo veikimo laikas sutrumpėja trečdaliu. Todėl būtina pakartotinai teptis kremą nusiprausus, išsimaudžius ar nusišluosčius kūną rankšluosčiu. Mažiems vaikams patartina naudoti kremą, kurio SPF 30. Didesnės apsaugos nuo saulės kremą (SPF 30–50) reikėtų rinktis būnant saulėje vidudienį, atostogaujant pietų šalyse, kur saulės aktyvumas didesnis.

Ypač reikia saugoti nuo saulės vaikus, turinčius apgamų. Apgamuose esantis pigmentas melaninas dėl saulės poveikio gali supiktybėti, todėl būtinai reikia naudoti stipresnį apsauginį kremą. Apgamo užklijavimas pleistru nepadės, nes pleistras praleidžia saulės spindulius, be to, taip apgamas yra nuolat traumuojamas, todėl didėja odos vėžio atsiradimo rizika.

Viena iš nemaloniausių problemų vasarą – saulės smūgis. Pasekmės gali būti itin rimtos, todėl svarbu žinoti, kaip jį atpažinti.

Saulės smūgio simptomai:sun_1.png
  • Oda karšta ir sausa;
  • Padažnėjęs pulsas ir širdies ritmas;
  • Gausus prakaitavimas;
  • Tankus kvėpavimas;
  • Pakilusi kūno temperatūra;
  • Galvos skausmai;
  • Pykinimas;
  • Galvos svaigimas.
Jei pajutote bet kurį iš išvardintų saulės smūgio simptomų ir tuo metu esate saulėje, kaip galima greičiau nuo jos pasislėpkite (idealiu atveju – kambaryje su kondicionieriumi ar bet kurioje kitoje vėsioje patalpoje). Ir būtinai gerkite daug vandens, nes saulės smūgis sukelia stiprią dehidrataciją (skysčių trūkumą organizme). Galite ant kaklo ir kaktos dėti šaltus kompresus (pvz. sudrėkintą rankšluostį).

Kai kurios visuomenėje paplitusios nuostatos, susijusios su saulės poveikiu ir buvimo saulėje įpročiais, yra klaidingos. Pasitikrinkite, ar nekenkiate savo sveikatai vadovaudamiesi kai kuriomis iš jų:

1. Vitaminas D gaminasi tik būnant tiesioginiuose saulės spinduliuose. Netiesa. Už debesų slypinti saulė taip pat skleidžia UV spindulius, kurie būtini vitamino D gamybai organizme. Tik ne taip stipriai.
2. Įdegti galima tik saulei tiesiogiai kaitinant odą. Netiesa. Įdegti galima ir tuomet, kai saulę dengia debesys, nes debesys sulaiko tik dalį UV spindulių.
3. Prieš kelionę į pietų kraštus reikia pasideginti soliariume, kad nenudegtum saulėje. Netiesa. įrodyta, kad soliariumo įdegis apsaugo tik tiek, kiek apsaugotų apsauginis kremas, kurio SPF yra 2-3.
4. Tamsios odos (III-IV odos tipo) žmonės vėžiu neserga. Netiesa. Šio odos tipo žmonės taip pat serga odos vėžiu, tik kiek rečiau nei šviesios odos žmonės, bet tamsios odos žmonėms dažniau nustatomas vėlesnės stadijos vėžys. Be to, UV poveikis akims yra toks pats kaip ir šviesios odos žmonėms.





Paruošta pagal Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informaciją
Paveikslas cbdpresents.blogspot.com