Pradžia
Svetainės medis
DUK
Klausimai / Pasiūlymai
Versija neįgaliesiems
El. paštas (specialistams)
Paieška:
Naujienos
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Marijampolės savivaldybės
visuomenės sveikatos biuras
biudžetinė įstaiga
Lietuvininkų g. 18, Marijampolė
Tel. (8 343) 59 213,
info@marijampolesvsb.lt
Juridinių asmenų registras
Kodas 301618682

Kokio tipo visuomenės sveikatos biuro organizuojami renginiai Jus domina labiausiai?

Paskaitos
Žygiai
Sveikos mitybos skatinimo ir nutukimo prevencijos konsultacijos
Streso valdymo praktiniai užsiėmimai
Mankštos
Teoriniai–praktiniai fiziniai ir psichikos sveikatos užsiėmimai
Daugiau informacijos
Renginių kalendorius

<< liepa, 2019 >>
PATKPŠS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

























2015.01.28
Šiaurietiškasis ėjimas – genialumas slypi paprastume

mantas.jpg


Sausio 26 d. Marijampolėje į šiaurietiškojo ėjimo mokymus susirinko grupė šio laisvalaikio užsiėmimo entuziastų. Jie kartu su Marijampolės savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistu, šiaurietiškojo ėjimo treneriu Mantas Čėsna žingsniavo nuo Sūduvos gimnazijos stadiono per visą Pašešupio parką. Mantu Čėsna šiaurietiškojo ėjimo treneriu dirba daugiau kaip trejus metus. Per šį laiką jis ne tik pats spėjo patirti šios sporto šakos žavesį, bet ir pažinti žmones, kurie taip žingsniuodami stiprina savo sveikatą.

Anot trenerio, šiaurietiškas ėjimas atsirado 1930 m. Suomijoje. Slidininkai specialias lazdas sumanė naudoti ne slidinėjimo sezono metu, kai visiškai nėra sniego. Treniruotės su lazdomis tapo mokymo priemone pradedantiesiems slidininkams.

Dabartinę savo formą šiaurietiškasis ėjimas įgavo 1997 m. Suomijoje. Šios, palyginti naujos sporto šakos pradininkais laikomi Tomas Rutlinas ir Markas Kantaneva. Jie pastebėjo, kad ėjimas – labai naudinga treniruotė, kai nėra galimybių slidinėti. Jie patobulino slidinėjimo techniką ir ją suderino su įvairiais raumenų tempimo pratimais.

Šiaurietiškasis ėjimas yra aktyvumo forma Skandinavijos šalyse atpažįstama daugiau nei dešimt metų. Šis užsiėmimas aktyvuoja viso kūno raumenis. Jo metu naudojamos specialios lazdos priverčia dirbti pečių, rankų ir liemens raumenis. Vaikščiojimas su lazdomis yra prieinamas visais metų laikais, įvairaus fizinio pajėgumo ir amžiaus žmonėms.

Tyrimų, atliktų Skandinavijos šalyse, rezultatai patvirtina, jog šiaurietiškasis ėjimas yra daug efektyvesnis nei paprastas ėjimas. 1996 – aisiais metais šiaurietiškasis ėjimas įregistruotas, kaip oficiali lauko sporto šaka. Šios fizinio aktyvumo formos technika panaši į slidinėjimo techniką. Vaikščiojimas su lazdomis į darbą įtraukia daugiau raumenų, atsiranda didesnis ėjimo greitis, didėja deguonies suvartojimas. Šia fizine veikla dažniausiai užsiiminėjama lauke, danga neturi jokios įtakos ėjimui, kada naudojamos specialios konstrukcijos lazdos.

Šiaurietiškojo ėjimo metu naudojamos lazdos didina pratimų intensyvumą. Tai didina maksimalų deguonies suvartojimą ir širdies susitraukimų dažnį vidutiniškai apie 20%, lyginant su paprastu ėjimu. Vaikštant su lazdomis deguonies suvartojimas didėja tolygiai didėjant širdies susitraukimo dažniui. Įrodyta, jog šiaurietiškasis ėjimas yra saugus ir efektyvus sergantiems širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis.

Šių dienų tyrimų rezultatai tvirtina, kad žmonės naudojantys šiaurietiškojo ėjimo lazdas ir einantys lėtai pasižymi aukštesniu širdies susitraukimo dažniu ir didesniu deguonies suvartojimu negu tie, kurie eina be lazdų.

Niekas jau neabejoja, kad ėjimas su lazdomis, skirtingai nei bėgimas, nuima dalį krūvio, tenkančio kojų sąnariams ir nugarai, o teisingai atliekami judesiai atpalaiduoja kaklo ir pečių raumenis. Ėjimas su lazdomis gerina širdies ritmą, nes daugiau įkvepiama deguonies, treniruojama širdies ir kraujagyslių sistema, gerėja aerobinė ištvermė.

Be to, šis užsiėmimas gerina medžiagų apykaitą – per valandą išeikvojama vidutiniškai apie 400 kilo kalorijų, (einant be lazdų - 280 kilo kalorijų per valandą) bei 20-40 proc. daugiau energijos, negu einant paprastai.

Ši fizinio aktyvumo forma palyginus neilgai nagrinėjama, tačiau mokslininkai atlikę tyrimus drąsiai teigia, jog šiaurietiškasis ėjimas gerina organizmo bendrą funkcinę būklę, aerobinę ištvermę. Tyrimų teigimu, vaikščiojimas grupėmis turi didelę socialinę reikšmę senyvo amžiaus žmonėms (ypač moterims). Skatinama medžiagų apykaita, gerėja koordinacija, vyresnio amžiaus žmonės lengviau išlaiko pusiausvyrą.

Šiaurietiškasis ėjimas naudojamas kaip reabilitacijos priemonė sergantiems Parkinsono liga, depresija ir atletinių traumų atvejais, kada įrodoma fizinio aktyvumo nauda. Tris mėnesius trukęs kontroliuojamasis šiaurietiškojo ėjimo treniruočių poveikis įrodė, kad tai saugus, kasdienis fizinis aktyvumas kliniškai stabiliems pacientams, sergantiems lėtinėmis plaučių ligomis.

Taisyklingai atliekami veiksmai duoda teigiamų rezultatų. Kuperio instituto atliktas tyrimas įrodė, kad vaikštant su lazdomis sudeginama net 20-46% daugiau kalorijų. Taip pat, pasak jų, šiaurietiškasis ėjimas širdies susitraukimo dažnį gali pakelti nuo 5 iki 17 tv/min. Yra daugybė priežasčių, kodėl šiaurietiškasis ėjimas neatrodo kaip treniruotė, nors tai netiesa.

Akivaizdu, šio užsiėmimo metu stebimas kur kas mažesnis sąlytis su žeme nei bėgant. Šiaurietiškasis ėjimas įtraukia visus raumenis, priešingai negu bėgant, kada pagrinde dirba tik kojos. Einant švelniai spaudžiama lazda, todėl sukuriamas didesnis pasipriešinimas nei einant be lazdų, taip į darbą įtraukiami viršutinės kūno dalies raumenys. Lazdų pagalba sumažinamas svoris tenkantis sąnariams, tai ypač aktualu žmonėms turintiems antsvorio.

Marijampolės savivaldybėje koordinuoti šią sporto ir sveikatos sritį pradėjo Marijampolės savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistas, šiaurietiškojo ėjimo treneris Mantas Čėsna

Šios srities specialistai bendrauja, dalijasi patirtimi, praktikoje pritaiko naujausias metodikas. Pasaulyje atliekami įvairūs tyrimai, patvirtinantys šiaurietiškojo ėjimo fenomenalumą. Jis rekomenduojamas bet kokio amžiaus ir kūno masės žmonėms ir kaip reabilitacijos, ir kaip sveikatos gerinimo priemonė. Teigiamam sveikatos poveikiui reikia išmokti teisingos šiaurietiškojo ėjimo technikos.

Mantas Čėsna sako, kad Marijampolės sveikatos visuomenės sveikatos biure užsiėmimus lankantys žmonės labai greitai perpranta visas taisykles. Pagrindinė – žengiant kaire koja, į priekį statyti dešinėje rankoje laikomą lazdą ir atvirkščiai. Pečių ir rankų judesiai yra panašūs į slidinėjimo metu daromus judesius, tačiau jie turi tam tikrų specifinių bruožų. Einama natūraliai, kaip įprasta mojuojant rankomis, tik atsispiriant lazdomis.

Pagrindinė lazdų funkcija yra atsispyrimas, o ne atrama. Rankos juda ties šonais, nenukrypdamos į šalis. Judesys ranka pradedamas lazdą pastačius 45 laipsnių kampu su žemės paviršiumi į priekį, o baigiamas, kai ranka lieka ištiesta už nugaros. Aktyviai dirbti turi ne alkūnės, o peties sąnarys.

Teisingas kvėpavimas yra svarbi šiaurietiškojo ėjimo sąlyga. Nerekomenduojama einant ilgai kalbėti. Ėjimo žingsnių, įkvėpimo ir iškvėpimo ritmą kiekvienas pasirenka individualiai.


Rimos Kazakevičienės nuotraukos
Pašešupio parkas - puiki vieta norintiems pailsėti ir sportuoti. Tuo įsitikino ir šiaurietiškojo ėjimo mokymų dalyviai.

mantas2.JPG

Mantas3.JPG

Mantas_4.JPG



Atgal