Pradžia
Svetainės medis
DUK
Klausimai / Pasiūlymai
Versija neįgaliesiems
El. paštas (specialistams)
Paieška:
Naujienos
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Marijampolės savivaldybės
visuomenės sveikatos biuras
biudžetinė įstaiga
Lietuvininkų g. 18, Marijampolė
Tel. (8 343) 59 213,
info@marijampolesvsb.lt
Juridinių asmenų registras
Kodas 301618682

Kokio tipo visuomenės sveikatos biuro organizuojami renginiai Jus domina labiausiai?

Paskaitos
Žygiai
Sveikos mitybos skatinimo ir nutukimo prevencijos konsultacijos
Streso valdymo praktiniai užsiėmimai
Mankštos
Teoriniai–praktiniai fiziniai ir psichikos sveikatos užsiėmimai
Daugiau informacijos
Renginių kalendorius

<< liepa, 2019 >>
PATKPŠS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

























2015.08.24
Sveikos mitybos rekomendacijos


Kas yra sveika mityba?

Sveika mityba – tai tokia mityba, kuri atitinka fiziologinius organizmo poreikius, aprūpina jį reikalingomis maistinėmis medžiagomis, užtikrina nuolatinį kūno ląstelių atsinaujinimą ir normalų vystymąsi, remiasi sveikos mitybos rekomendacijomis.

Su maistu žmogaus organizmui būtina gauti apie 40 įvairių medžiagų. Nė vienas maisto produktas, išskyrus kūdikiui motinos pieną, neturi absoliučiai visų maistinių medžiagų. Jos gaunamos valgant įvairų maistą.


Sveikos mitybos rekomendacijos

1. Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinės kilmės nei gyvulinės kilmės maistą.

2. Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų ar bulvių.

3. Kelis kartus per dieną valgyti įvairių, pageidautina šviežių vietinių daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną).

4. Išlaikyti normalų kūno svorį (KMI 18,5–25).

5. Mažinti riebalų vartojimą: gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais ir minkštais margarinais, turinčiais nesočiųjų riebalų rūgščių.

6. Riebią mėsą ir mėsos produktus pakeisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.

7. Vartoti liesą pieną, liesus ir nesūrius pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį).

8. Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus. Rečiau vartoti rafinuotą cukrų, saldžius gėrimus, saldumynus.

9. Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, neturi būti didesnis kaip vienas arbatinis šaukštelis (5 g) per parą. Vartoti joduotąją druską.

10. Riboti alkoholio vartojimą.

11. Skatinti išimtinį žindymą iki 6 mėn. ir žindymą iki 2 m. ir ilgiau, užtikrinant tinkamą ir saugų papildomą kūdikių ir mažų vaikų maitinimą.

12. Valgyti reguliariai.

13. Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens.

14. Kasdien aktyviai judėti.
Įdomybės:
Vienas garsiausių pasaulio šefų Džeimis Oliveris (Jamie Oliver) (1 pav.) pakeliavęs po šalis, kuriose gyvena daugiausia ilgaamžių, sukūrė mitybos planą norintiems gyventi ilgai ir sveikai. Jis sudarė keturiolikos maisto produktų sąrašą, kuriems turėtų būti suteikta garbingiausia vieta kiekvienoje virtuvėje. J. Oliverio patarimus palaiko ir ekspertai.

Jamie_Oliver.jpg
1 pav. Garsusis Didžiosios Britanijos virtuvės šefas Džeimis Oliveris


Svarbiausi produktai norintiems ilgai gyventi (pagal D. Oliverį):

1. Kiaušiniai (tai baltymų, vitaminų A, D, B2 ir B12, folio rūgšties ir jodo šaltinis).

2. Ožkos pienas (kalcis, baltymai ir vitaminas D).

3. Žuvis (Omega-3 riebalų rūgštys).

4. Batatai (vitaminai A, B5 ir B6).

5. Laukiniai žalėsiai ir žolelės (magnis ir folio rūgštis).

6. Tofu (aštuonios pagrindinės amino rūgštys, geležis ir kalcis).

7. Graikiniai riešutai (varis, folio rūgštis ir magnis).

8. Juodosios pupelės (ląsteliena, kalis, geležis, folio rūgštis ir magnis).

9. Švieži vaisiai (vitaminai, priklausantys nuo vaisiaus rūšies).

10. Jūros dumbliai (geležis ir vitaminas B12).

11. Laukiniai ryžiai (ląsteliena, magnis ir fosforas).

12. Česnakas (vitaminas C ir B6, magnis, selenas ir kiti antioksidantai).

13. Krevetės (magnis, cinkas ir selenas, taip pat vitaminas B12).

14. Aitriosios paprikos (vitaminai C ir A, antioksidantai).

Parengė visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Aušra Ralytė


Atgal